5/2016 Z.z.
NARIADENIE VLÁDY
Slovenskej republiky
z 9. decembra 2015,
ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 219/2014 Z.z. o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Vláda Slovenskej republiky podľa § 5 ods. 5 zákona č. 219/2014 Z.z. o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len zákon”) nariaďuje:
§ 1
Toto nariadenie vlády ustanovuje
a) sústavu špecializovaných odborov sociálnej práce,
b) špecializačné vzdelávacie programy podľa špecializovaných odborov sociálnej práce (ďalej len špecializačný vzdelávací program”),
c) štandardy špecializačných vzdelávacích programov.
§ 2
(1)
Sústavu špecializovaných odborov sociálnej práce tvorí
a) sociálna posudková činnosť,
b) sociálna kuratela.
(2)
Špecializačné vzdelávacie programy sú špecializačný vzdelávací program
a) Sociálna posudková činnosť”,
b) Sociálna kuratela”.
(3) Štandardy špecializačných vzdelávacích programov sú uvedené v prílohe.
§ 3
Toto nariadenie vlády nadobúda účinnosť 1. januára 2016.
Príloha k nariadeniu vlády č. 5/2016 Z.z.
ŠTANDARDY ŠPECIALIZAČNÝCH VZDELÁVACÍH PROGRAMOV
1. Štandard pre špecializačný vzdelávací program Sociálna posudková činnosť”
Charakteristika - absolvovaním špecializačného vzdelávacieho programu získa absolvent vedomosti a zručnosti, ktoré sú potrebné na vykonávanie špecializovaných odborných činností v špecializovanom odbore sociálnej práce, a to sociálna posudková činnosť. Absolvent bude schopný vykonávať sociálnu posudkovú činnosť pre fyzické osoby s ťažkým zdravotným postihnutím a pre fyzické osoby na účely vybraných druhov sociálnych služieb. Absolvent získa poznatky a vedomosti v týchto oblastiach: právny rámec kompenzačnej pomoci a sociálnych služieb; posudzovanie individuálnych potrieb, rodinného a širšieho sociálneho prostredia fyzickej osoby; komunitná dimenzia kompenzačnej pomoci a sociálnych služieb; komplexné ponímanie prístupnosti; rôznorodosť kompenzačných nástrojov; optimalizácia kompenzačnej pomoci v rámci posudkovej, rozhodovacej, kontrolnej a terénnej činnosti; manažment kontroly; dilemy a paradoxy kompenzačnej pomoci a sociálnych služieb. Absolvent bude na základe získaných vedomostí schopný analyzovať potreby, schopnosti, sociálne znevýhodnenia fyzickej osoby a jej rodiny v kontexte jej života (prostredia), analyzovať podporné kapacity rodiny a podporného kruhu fyzickej osoby, bude schopný správne a tvorivo uplatňovať kompenzačný, ale aj širší právny a komunitný rámec, vyberať optimálne kombinácie podporných nástrojov, revidovať potreby podpory, využívať výsledky kontroly na účely optimalizácie a identifikovať dilemy a paradoxy vlastnej práce a modifikovať ich. Absolvent bude pripravený na tímovú prácu a flexibilný prenos získaných poznatkov a zručností z edukačného procesu do…